[:de]NARDJES A. [:en]NARDJES A.[:]

[:de]

MI 18 NOV 18.00
Karim Aïnouz
Algerien / Frankreich / Deutschland / Brasilien / Katar 2020 | OmE | 80 min


Frühjahr 2019: Auf seiner ersten Reise nach Algerien erlebt der brasilianisch-algerische Filmemacher Karim Aïnouz die Proteste gegen eine fünfte Amtszeit des Präsidenten Bouteflika unmittelbar mit. Im Maghreb Café in Algier lernt er die Kellnerin, Schauspielerin und politische Aktivistin Nardjes kennen. Aïnouz entscheidet sich, Nardjes über einen Zeitraum von 24 Stunden am Internationalen Frauentag, dem 8. März 2019, in Algier zu begleiten.
Mit dem Smartphone gefilmt, gelingt Aïnouz ein mitreißendes filmisches Dokument der sogenannten „Revolution of Smile“. Dabei zeichnet er ein eindringliches Porträt einer algerischen Jugend, die selbstbewusst gegen Korruption und für die demokratische Zukunft ihres Landes auf die Straße geht.

Karim Aïnouz ist 1966 in Fortaleza im Nordosten Brasiliens geboren. Nach Abschluss seines Architekturstudiums in Brasilien studierte er Film an der New York University. Seit 1990 dreht er Spiel- und Dokumentarfilme und arbeitet installativ.
Sein Spielfilmdebüt Madame Satã wurde 2002 in Cannes in der Sektion Un Certain Regard uraufgeführt. Er drehte außerdem die Filme Love for Sale, 2006 (Venice Orizzonti), I Travel Because I Have To, I Come Back Because I Love You, 2009 (Venice Orizzonti) und The Silver Cliff, 2011 (Cannes Directors‘ Fortnight). Im Jahr 2014 wurde Futuro Beach im Wettbewerb der 64. Berlinale gezeigt. Der Dokumentarfilm Zentralflughafen THF feierte seine Premiere auf der 68. Berlinale (Panorama) und gewann den Amnesty International Preis. Sein letzter Spielfilm The Invisible Life of Euridice Gusmão gewann den Preis Un Certain Regard bei den Filmfestspielen in Cannes 2019 und war brasilianischer Oscar-Beitrag.

[:en]

WED 18 NOV 18.00


Karim Aïnouz
Algeria / France / Germany 2020 | Original version with subtitles | 80 min


Q & A Karim Aïnouz and Toby Ashraf


Spring 2019: On his first trip to Algeria, Brazilian-Algerian filmmaker Karim Aïnouz directly witnessed the protests against a fifth term of office for President Bouteflika. At the Maghreb Café in Algiers he meets the waitress, actress and political activist Nardjes. Aïnouz decides to accompany Nardjes in Algiers for a period of 24 hours on International Women’s Day, March 8, 2019.
Filmed with his smartphone, Aïnouz succeeds in creating a stirring cinematic document of the so-called „Revolution of Smile“. He draws a vivid portrait of an Algerian youth who takes to the streets with self-confidence against corruption and for the democratic future of their country.


Karim Aïnouz was born in 1966 in Fortaleza in the northeast of Brazil. After completing his architectural studies in Brazil, he studied film at New York University. Since 1990 he has been making feature films and documentaries and works in an installative way. His feature film debut Madame Satã premiered in 2002 in Cannes in the section Un Certain Regard. He also made the films Love for Sale, 2006 (Venice Orizzonti), I Travel Because I Have To, I Come Back Because I Love You, 2009 (Venice Orizzonti) and The Silver Cliff, 2011 (Cannes Directors‘ Fortnight). In 2014 Futuro Beach was shown in the competition of the 64th Berlinale. The documentary film Zentralflughafen THF celebrated its premiere at the 68th Berlinale (Panorama) and won the Amnesty International Prize. His last feature film The Invisible Life of Euridice Gusmão won the prize Un Certain Regard at the Cannes Film Festival 2019 and was Brazilian Oscar-winning.[:]