RUMBA RULES, NEW GENEALOGIES

[:de]

MI  17 NOV
20.30 HUMBOLDT FORUM
TICKETS

von Sammy Baloji, David N. Bernatchez
DR Kongo, Kanada, Belgien, Frankreich | 2020 | 108 min | OmE
Deutschlandpremiere
in Anwesenheit von David N. Bernatchez

Die nächtlichen Rumba-Parties in der kongolesischen Metropole Kinshasa mögen improvisiert wirken, aber hinter den Kulissen steckt harte Arbeit. „Rumba Rules, New Genealogies“ porträtiert das Schaffen des aus mehr als 30 Musiker*innen bestehenden Brigade Sarbati Orchestra. Wenn es seinen kongolesischen Rumba auf die Bühne bringt, entwickelt die Melange aus kubanischen Rhythmen, lokalem Gesang und Tanz einen leidenschaftlichen Sog, dem sich niemand entziehen kann.
Die Dokumentation bietet einen unterhaltsamen und ungeschminkten Einblick hinter die Kulissen der Musikszene von Kinshasa, mit improvisierten Aufnahmen, die das Publikum bei Jam-Sessions und beim Streben nach Perfektion bei der Studioarbeit in den Bann ziehen. Der Film folgt einigen der Künstler*innen, erzählt von ihrem Leben im Kongo und der jahrelangen musikalischen Ausbildung, die die Grundlage für den Erfolg des Orchesters bildet und die verbindendende Kraft der Rumba-Musik erlebbar macht, die durch Kreativität und rohe Energie entsteht.
Mit „Rumba Rules, New Genealogies“ ist den Filmemachern Sammy Baloji, David N. Bernatchez und dem kurz vor den Dreharbeiten verstorbenen Kiripi Katembo Siku ein eindrücklicher, polyphoner filmischer Essay über die Rumba-Szene gelungen, der zugleich ein mitreißendes Porträt der Metropole Kinshasa geworden ist.

Sammy Baloji studierte Humanwissenschaft an der Universität von Lubumbashi und arbeitet als bildender Künstler, Filmemacher und Fotograf. Er ist Mitbegründer von Les Rencontres Picha, einem alle zwei Jahre stattfindenden Foto- und Videofestival in Lubumbashi. Seit 2005 beschäftigt er sich mit der Erinnerung und Geschichte der DR Kongo, seine Videos und Fotoserien zeigen, wie Identitäten geformt, transformiert, pervertiert und neu erfunden werden. Als Bildender Künstler war er u.a. Gast der Biennale von Lyon, Biennale von Venedig (2015), Biennale von Dakar (2016), documenta 14 (2017). Seine Werke wurden u.a. in der Tate Modern in London und im Smithsonian National Museum of African Art in Washington DC ausgestellt. Filmographie: Kasala: The Slaughterhouse of Dreams or the First Human, Bende’s Error (2020), Tales of the Copper Crosses Garden : Episode 1 (2018), The Tower (2017), Pungulume (2016), Bare-faced (2011), Mémoire (2007).

David Nadeau-Bernatchez ist ein Quebecer Künstler und Wissenschaftler. Als Anthropologe und Filmemacher befasst er sich seit 2004 mit der kongolesischen Musikszene. Ob sie sich auf Musik (Rumba Rules (2020)), Sport (Temps temps (2009)) oder im weiteren Sinne auf Geschichte und Erinnerung konzentrieren (z.B. Ludovica (2018), Joseph Samuel Jacques Julien (2015), Solo Kinshasa (2013)), Bernatchez‘ Filme hinterfragen soziale und narrative Strukturen. Seine Bilder, Performances und Vorträge wurden in verschiedenen Kontexten und Ländern präsentiert. Die Auseinandersetzung mit den Dynamiken von Verwurzelung und Entwurzelung stehen im Mittelpunkt seiner Arbeit.

Kiripi Katembo Siku, geboren in Goma, arbeitete nach seinem Kunststudium als Produzent, Fotograf und Maler und realisierte als solcher zahlreiche Ausstellungen in der DR Kongo. Seine Werke wurden international ausgestellt, darunter auf der Biennale von Venedig, der Berlinale und den Rencontres de Bamako. Zudem wirkte er an mehreren Filmen mit, u.a. an ATALAKU von Dieudo Hamadi. Er starb 2015 im Alter von nur 36 Jahren an Malaria.

 

[:en]

WED  17 NOV
20.30 HUMBOLDT FORUM
TICKETS

by Sammy Baloji and David N. Bernatchez
DR Congo, Canada, Belgium, France I 2020 I 108 min I OV with Engl. Subs
German premiere
In the presence of David N. Bernatchez – Q+A

The nightly rumba parties in the Congolese metropolis of Kinshasa may seem improvised, but behind the scenes is hard work. „Rumba Rules, New Genealogies“ portrays the work of the
the work of the Brigade Sarbati Orchestra, which consists of more than 30 musicians. When
When the orchestra performs its Congolese rumba on stage, the melange of Cuban rhythms, local song and dance develops a passionate pull that no one can escape.
The documentary offers an entertaining and unvarnished look behind the scenes of the music scene in music scene in Kinshasa, with improvised footage of the audience at jam sessions and the
and in the pursuit of perfection in studio work.

The film follows some of the artists, telling of their lives in the Congo and the years of musical training that form the basis of the orchestra’s success, and bringing to life the unifying power of rumba music, born of creativity and raw energy.

With „Rumba Rules, New Genealogies,“ filmmakers Sammy Baloji, David N. Bernatchez and Kiripi Katembo Siku, who died shortly before filming, have succeeded in creating an impressive, polyphonic cinematic essay on the rumba scene, which at the same time is a stirring portrait of the metropolis of Kinshasa.

Sammy Baloji studied humanities at the University of Lubumbashi and works as a visual artist, filmmaker and photographer. He is co-founder of Les Rencontres Picha, a biennial photo and video festival in Lubumbashi. Since 2005 he has been working
with the memory and history of the DR Congo, his videos and photo series show how identities are shaped, transformed, perverted and reinvented. As a visual artist, he has been a guest of the Lyon Biennale, Venice Biennale (2015), Dakar Biennale (2016), documenta 14 (2017), among others. His works have been exhibited at the Tate Modern in London and the Smithsonian National Museum of African Art in Washington DC, among others. Filmography: Kasala: The Slaughterhouse of Dreams or the First Human, Bende’s Error (2020), Tales of the Copper Crosses Garden : Episode 1 (2018), The Tower (2017), Pungulume (2016), Bare-faced (2011), Mémoire (2007).

David Nadeau-Bernatchez is a Quebec artist and scholar. An anthropologist and filmmaker, he has been involved with the Congolese music scene since 2004. Whether they focus on music (Rumba Rules (2020)), sports (Temps temps (2009)), or more broadly on history and memory (e.g., Ludovica (2018), Joseph Samuel Jacques Julien (2015), Solo Kinshasa (2013)), Bernatchez’s films question social and narrative structures. His images, performances, and lectures have been presented in various contexts and countries. Addressing the dynamics of rootedness and uprootedness are central to his work.

Kiripi Katembo Siku, born in Goma, worked as a producer, photographer and painter after his art studies and as such realized numerous exhibitions in the DR Congo. His works have been exhibited internationally, including at the Venice Biennale, the Berlinale and the Rencontres
de Bamako. He also participated in several films, including ATALAKU by Dieudo Hamadi. He died of malaria in 2015 at the age of only 36.

 

[:]